11/06/2014

להסתכל בקנקן ו... לגלות בו


מי היה מאמין שלאנושות לקח למעלה מ-35 מאות שנה עד שהתחילו לייצר מהכותנה טישרטים? פריט לבוש כ''כ פשוט וחיוני - אבל איזו היסטוריה מדהימה...


האזכורים הראשונים על בד כותנה מצויים בכתבים עתיקים בהודו (1500 לפנה''ס) ומצרים (המאה ה-12 לפה''ס). השרידים של בד עצמו מלפני 5000 שנה נמצאו במקסיקו.

ואכן, כותנה הפכה לחומר גלם מועדף לייצור בדים בארצות חמות שבהן היא צומחת, והיא הופיעה יחסית מאוחר באירופה. בתקופת המהפכה התעשייתית תחת השלטון הבריטי (במאה ה-18) התאפשר ייצור המוני וזול של אריגי כותנה.
 

קטיף כותנה, ארה''ב. ניו יורק טיימס, 1911.
מקור: ויקיפדיה


הביקוש הרב לכותנה נקשר לאיכות הבד, קלילותו ונעימות המגע שלו. היום הבד מוצא שימוש בתעשיית הטישרטים (חולצות טריקו), כי הוא מאפשר לשלב טכניקות חדישות של הדפסים ולהעשיר את עולם העיצוב.

לכותנה ישנה היסטוריה עתיקה גם ביהדות ואזכורה הראשון מופיע בתלמוד הירושלמי. בשל דמיונם של עלי הכותנה לעלי הגפן, החכמים פסקו לא לזרוע בסמוך לגפן את זרעי הכותנה. מכאן נגזר גם השם של "צמר גפן" המיוצר מכותנה.
 
 
 
שיח כותנה.
מקור: ויקיפדיה, H2O-C

 

בשנים האחרונות גם ישראל מצטרפת לטרנד העולמי של עיצוב הטישרטים כענף עיצוב נפרד וייחודי. עם הטרנד הגיעו לישראל גם טכניקות חדישות, וההדפסים מתבצעים על טישרטים איכותיים, במגוון צבעים וגוונים.
 



 
 
כל הדגמים של טישרטים מעוצבים, בדים וצבעים – באתר:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה