18/08/2014

"איך אתה יכול לבקר מדינה שהגופן הלאומי שלה הוא Gill Sans?" או, העיצוב הבריטי העכשווי

"איך אתה יכול לבקר מדינה שהגופן הלאומי שלה הוא Gill Sans?" – שאלה פעם המעצבת האמריקאית ג'סיקה הלפנד על העיצוב הבריטי.
גופן Gill Sans במשקלים שונים (עובי שונה)

בריטניה נחשבת היום לאחת המעצמות הגדולות בתחום העיצוב, ובין היתר – העיצוב הגראפי.
אבל זה התחיל לא מזמן, רק בשנות ה-80. למה דווקא אז? ככה. הבריטים עצמם מעידים שאז... קרה להם משהו.

זה התחיל ממוזיקת פופ כאשר בבת אחת קמו להם מספר מעצבים גדולים שעסקו בעיצוב העטיפות לאלבומי מוזיקה, כמו מלקולם גרט (Malcolm Garrett), פטר סביל (Peter Saville) ונביל ברודי (Neville Brody). אבל, זה לא נגמר כאן.

הבריטים מתבדחים שאם אתה לא יכול לנגן בלהקה, עליך לעשות את הדבר הטוב הבא – להפוך למעצב גראפי. ומאז שנות ה-80 אלפי תלמידים כל שנה מחפשים את עצמם בין כותלי המוסדות לכל סוג של עיצוב.
טוב, ישנם גם בודדים שעשו את הדרך ההפוכה, כמו אלן ריקמן (כן-כן, השחקן האגדי שגילם את סברוס סנייפ בסדרת הארי פוטר). אבל, אין ספק שמדובר בכישרון ענק שרק החליף שפה אומנותית, ובלעדיו לא היינו זוכים לסדרת דמויות מבריקה

ובינתיים, קדחת העיצוב הבריטית לא פסקה. אז, מה הוא העיצוב הבריטי העכשווי?

יש האומרים שיש בו לא מעט מן העיצוב המערבי הטיפוסי של החברה המתועשת – עיצוב מוקפד, מלוטש שמדבר בשפה הבינלאומית שאין בה שום דבר בריטי והוא, למעשה, עיצוב די אנונימי וחסר ייחוד. אחרים מציינים בו מקהלה רב-גונית של מעצבים מוכשרים שכל אחד מהם בוחר את תחום העיצוב והשפעתו – ממוסיקה עד פוליטיקה – ובתקשורת ויזואלית זאת נולד העיצוב הבריטי שהתכונה הבולטת שלו היא החיפוש עצמו. 
כך או אחרת, התשוקה לעיצוב היא זו שעושה את ההבדל. ובינתיים העם הבריטי מרוויח מזה סביבה עיצובית תוססת במיוחד.

אז, איפה ישראל על המפה? טוב... אנחנו, כידוע, עוד צעירים והדרך עוד לפנינו. אבל, אין ספק שבשנים האחרונות גם אצלנו החלו שינויים משמחים. ואם נחפש - בוודאי שנמצא את הדרך שלנו ונשמיע גם את קולנו בתחום העיצוב. ובינתיים, בקרו באתרי העיצוב הישראליים, חפשו והתעניינו בעיצוב. ואנחנו מצדנו נעדכן על החידושים. וכמובן, שתפו אותנו ברעיונות שלכם כאן או בדף הפייסבוק שלנו:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה